tisdag 28 maj 2013

Glädjeresan och muffins bak...

Just nu sitter jag omringad av en ljuvlig doft från mitt muffinsbak i kväll. Jag har gjort choklad- och hallon muffins som skall tas med till barnens gårdsfest på förskolan i morgon eftermiddag.
Jag brukar inte baka så ofta men jag tycker att jag lyckades riktigt bra denna gång.
Fick ju lite hjälp av pojkarna förstås :-)

Inte så fylliga men himla goda blev dom..

Måste också visa Hugos tomatplanta som han har sått helt själv; 


Från början var det bara ett planterat frö, men nu har det
växt upp lite grönt.. Blir det en tomat någon gång tro? 

Vad har du för dig på lördag? 
Om du inte har något speciellt inbokat så ta gärna en tur till Packhusplatsen (i Göteborg) kl 14.00 på lördag. Då är det nämligen dags för "Glädjeresans" stora årliga välgörenhetsauktion. 

Lasse Kronér och Claes Malmberg är auktionsförättare när varor och tjänster, skänkta av flertalet givmilda företag, auktioneras ut.

Syftet med projektet Glädjeresan är att sprida glädje på västkusten och samtidigt skänka pengar till välgörande ändamål. 
Projektet grundades 1999 av Lasse Kronér och Toyota Center och har arrangerats årligen sedan dess. 

Jag har varit projektledare sedan starten och ända tills min mammaledighet 2008 så jag brinner starkt för detta projekt. Och jag vet att VARJE KRONA verkligen går OAVKORTAT till det välgörande ändamål som bestäms för varje år. 

Totalt har Glädjeresan under åren samlat in ca 4,1 miljoner till välgörenhet. 

Årets ändamål är att stödja Ågrenska "Syskonhuset" samt Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus "- clownverksamheten".

Info om Ågrenska syskonhuset;

"Syskon till barn med funktionsnedsättningar har ett stort behov av att träffa andra syskon, dela med sig av sina erfarenheter och göra roliga saker tillsammans. Vi vill ge syskonen ett hus där de kan ha starka samtal i en perfekt avskild och harmonisk miljö. Vi vill göra det redan befintliga "rucklet" och ytorna runt omkring flexibla och tillgängliga så att även barn med funktionsnedsättningar kan ha en samlingsplats för dagar på stranden eller bara för att umgås."
- Robert Hejdenberg, VD Ågrenska.

Info om Insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus - "clownverksamheten"; 


"Till Clownerna kan jag säga sådant som jag inte vågar säga till mamma och pappa, för de blir så ledsna då."
Nu arbetar stiftelsen med att utveckla clownverksamheten till att också omfatta hembesök. Idag sker alltmer avancerad vård i hemmet och barnen tillbringar därför så mycket tid som möjligt utanför sjukhuset.
För vissa av barnen, som verkligen behöver clownernas stöd, blir det ganska långt emellan gångerna de träffas. Flera av patienterna har en önskan om att träffa sina "kompisar" oftare än sjukhusbesöken medger.
Tanken med hembesöken är att clownerna helt enkelt besöker barnen i deras hemmiljö, inte som en påminnelse om sjukhuset, utan som en fortsättning av kontakten mellan barnet.
Genom åren har clownerna på sjukhuset blivit barnens allra bästa vänner och Stiftelsen vill på detta sätt ge dem möjlighet att behålla sina bästisar.


Massor av saker auktioneras ut på lördag! Du kan ju till och med fynda samtidigt som du skänker till dom välgörande ändamålen ovan. 


Jag skall dit! Hoppas vi ses... 

Tumleheds Bygg (min arbetsplats), skänker t.ex en stor studsmatta (4,3 m) inklusive skyddsnät och stege. (Värde 7.990 kr).

För mer information om Glädjeresan och vilka produkter som auktioneras ut, gå in HÄR.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar