tisdag 11 november 2014

Rött e sött..


Idag blev det rödglittriga "juliga" naglar. Får se om jag kommer att behålla färgen till Jul , det är ju ett tag kvar. Men jag kände idag starkt för att byta från orange till rött :-)




Även påfyllda fransar igen. Lovely, lovely!





I kväll blev det en "favorit-i-repris middag" från Linas matkasse. Barnen fullkomligt proppade i sig. Jag med :-0




Köttbullar med penne i citron- och basilikasås


Ingredienser:

360 g pasta penne (eller annan pasta)
500 g nötfärs
1/2 dl ströbröd
mjölk
1 msk tomatpuré
1 tsk torkad basilika
salt
svartpeppar
smör
vatten
vetemjöl
1 tärning kycklingbuljong
1 citron
1 kruka basilika
1 dl Crème Fraiche
Haricots Verts
Körsbärstomater


Sätt ugnen på 225 grader.Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.

Blanda ca 500 g nötfärs med 1/2 dl ströbröd, 1 dl mjölk, 1 msk tomatpuré, 1 tsk torkad basilika, 3/4 tsk salt och 2 krm svartpeppar.

Rulla färsen till ca 16 köttbullar. Lägg i en smord ugnsform och stek mitt i ugnen 13-15 min, eller tills köttbullarna är genomstekta.

Smält 1 msk smör i en liten kastrull. Tillsätt 1 msk vetemjöl. Vispa ner 2 dl vatten, 1 dl mjölk och 1 tärning kycklingbuljong. Koka upp och låt koka 2-3 min under omrörning.

Finriv det yttersta gula skalet av 1 citron. Finhacka blad av 1 kruka basilika. Rör ner 1 dl crème fraiche, citronskal och basilika i såsen.

Värm 250 g haricots verts enligt anvisning på förpackningen. Lägg upp 1 ask körsbärstomater i en skål.

Servera köttbullar med citron- och basilikasås, pasta och grönsaker.



Imorgon ska jag operera lilla stortån. Så nu har jag tvättat både håret och kroppen i Descutan. Ska göra om samma procedur imorgon innan operationen. Lustigt att behöva desinfektera hela kroppen 2 ggr bara för att skära lite i en tå.
Jag ska också vara fastande och får inte äta eller dricka något 6 timmar innan op. Tur att jag ändå hade tänkt att ha en 5:2 dag imon :-)

 God Natt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar