söndag 5 oktober 2014

Härlig Höstdag..

Robin har varit feberfri sedan igår eftermiddag, skönt.

Efter en lugn morgon med långfrukost och pyssel med att göra gummi armband i soffan, tog vi oss ut på en liten terräng cykeltur i skogen. Det var skoj och härligt att komma ut i skogen denna fina höstdag.








Det blev "Harsyra" till mellanmål :-)

När vi kom in från cykelturen, gjorde jag en av barnens favoritsoppor till middag. En mustig tomatsoppa. Mina barn älskar soppor av alla dess slag. Men denna är även en av mina favoritsoppor. 

Tomatsoppa med en klick creme fraiche och ugnsrostat bröd med smör och pressad vitlök på. Passar perfekt en höstdag som denna!


Tomatsoppa

1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
olivolja
2 selleri stjälkar
1 stor potatis
400 g plommontomater i burk eller 10 st organiska tomater
2 msk tomatjuice 
1 burk grillad eller rostad paprika
1 msk honung
salt
peppar


Stek löken i olivolja i en kastrull. Lägg sedan i tärnad selleri, tärnad potatis, följt av dom övriga ingredienserna. Låt helst koka i flera timmar. (Men det går bra 45 min-1 timme också).
Mixa allt i stavmixer eller vanlig mixer. Tillsätt ev. lite mjölk. Sila. 
Värm upp soppan. Servera med creme-fraiche och gott bröd till.  

NJUT!



Bara en liten, liten störande detalj denna dag, är att mitt förbaskade nageltrång har kommit tillbaka igen. Detta trots att jag varit hos doktorn 2 ggr och "opererat" /skärt bort nagelroten. Hur kan det vara möjligt att det växer upp igen? Någon som vet? Eller förresten det är ju ganska självklart så att doktorn inte fått bort roten helt varken första eller andra gången. 

Det blir ett besök hos doktorn igen denna veckan. Kanske 3:e gången gillt. Såå förbaskat ont gör det och pulserar i hela tån. 

Hoppas du inte har ont av att se tår  :-o 


Ser inte lika illa ut som det gör ont.
Men har du haft nageltrång innan så vet du. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar