torsdag 14 augusti 2014

Plommonsting och lite djupa tankar...

Eftersom vårt plommonträd fortfarande kryllar av plommon, så känner jag att dom bara inte får gå till spillo.. måste använda dom till något innan dom ruttnar.

Denna morgon gjorde jag därför en plommonjuice med sting i. Tankspridda jag tänkte dock inte på att det skulle ta sådan tid att kärna ur alla plommonen :-o .. Det blev därför en något stressig morgon.

Men, men så blir det ibland. Juicen kan jag i alla fall inte klaga på. Den blev god, mustig och gav mig en extra energikick.
Plommonjuice med sting.


Så här gör du ca 3 dl juice;

600 gram plommon
1 citron
½ spansk röd peppar (chili)
1 cm färsk ingefära

1. Dela och kärna ur plommonen. Skala citronen. Dela och kärna ur chilin.
2. Kör allt genom centrifugen.


Jag var egentligen beredd på att vara hemma med Hugo denna veckan, då han skulle opererat bort näspolyp i tisdags. Men eftersom han varit ok i näsan under i stort sett hela sommaren, så bad jag läkaren kolla en extra gång innan operationen.
Det är ju onödigt att operera om han nu mår ok och om polypen minskat.
Precis som jag trodde så hade den minskat och läkaren tyckte att det inte längre är nödvändigt att operera bort den.
HÄRLIGT! Det kanske är tack vare allt saltvatten?! Det har ju badats en hel del i havet denna sommar :-)

En sak som jag gått och tänkt på sedan vi fick nyheten om att Robin Williams avlidit i tisdags, är hur många som dom senaste åren gått bort pga Depression. Det är så tragiskt! Att antal depressioner ökar lavinartat gör det ännu mera tragiskt.
Det påminner mig återigen om hur oerhört sårbart livet är. Vi ska vara såå glada så länge vi har våra nära och kära intill oss. Vi ska vara glada så länge vi kan skratta och ha kul tillsammans.

Tyvärr verkar det ju som att depressionens starka "demoner" ofta vinner över glädjekänslorna.

Samtidigt tycker jag att det är det är viktigt att tillåta sig själv att vara ledsen ibland (fast det är ju inte samma sak som att vara deprimerad). 
Men man kan ju inte vara glad hela tiden. Man ska heller inte känna en press på sig själv att alltid vara glad, för då kan man få ångest i stället.

Oj, nu blev jag djup!

Det finns ytliga och mindre ytliga sätt att känna sig glad på. Gladast blir jag när jag är med mina barn och min man. Därefter av att träffa släkt och vänner. Sedan att äta god mat och att laga mat.
Jag blir också glad av att städa och känna när det är rent omkring mig (kanske lite mer ytligt). Men även glad av att shoppa (VÄLDIGT YTLIGT :-o)....

Ytterligare något som gör mig väldigt glad, som också är extremt nyttigt, det är att TRÄNA. (=Endorfiner)

Nu skall jag strax till gymmet för ett Cycling och Core pass. 
Idag ska jag inviga mina nya spinningskor som jag köpt till mig själv i tidig födelsedagspresent. Äntligen, efter flera års spinning-tränande har jag skaffat mig ändamålsenliga skor. 

Jag har hört att spinningskorna hjälper till att effektivisera och minskar påfrestningen på bl. a ländryggen. Det ska bli spännande att prova dom första gången idag. 




 Ha en härlig kväll och ta hand om dig själv och varandra!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar