måndag 18 februari 2013

Måndag.

Idag har det varit en "skit" måndag. Ibland har man bara sådana dagar. Som tur är så råkar jag inte ut för dom dagarna så ofta :-)

Jag vet att det är man själv som skapar dessa dagar med sin attityd. Det är ingen annan som väljer hur du ska tänka, vad du ska ha för inställning, än just du själv. Men det är inte alltid så himla lätt att ha positiv attityd jämt. Hur man (jag) än försöker.


Men jag har i alla fall haft en supermysig kväll med barnen :-)

Dessutom gjorde jag en helt magiskt god kycklingsallad med matvete som jag njöt av medan barnen käkade spagetti och köttfärssås från gårdagens middag. 

Kycklingsallad med matvete,  kronärtskockshjärtan, dadlar, torkade tranbär,
manchego ost och mandlar. 



Ingredienser 
4 port. 

4 port. matvete 
1 romansallad
250 g kyckling (jag valde fryst grillad salladskyckling och tog 500 g istället. Gott med mycket kyckling)
1 burk kronärtskockshjärtan (ca 400 g)
1/2 dl ekologiska torkade dadlar kärnfria (mjuka)
1 dl torkade tranbär
60 g manchego ost
1 dl skållade och skalade sötmandlar 

Vinägrett;

2 msk vitvinsvinäger
1/2 mask flytande honung
1 krm salt 
1 krm svartpeppar
1 dl kallpressad rapsolja 


Så här gör du; 

Tillaga matvetet enligt anvisning på paketet. Låt svalna lite. 
Skålla sötmandlarna (koka dom i någon minut, ta sedan loss skalet). 

Bryt salladen i mindre bitar och lägg i en stor skål med kycklingköttet i mindre bitar. 

Håll av kronärtskockorna och skär dom i bitar. Skär dadlarna i mindre bitar. Tillsätt kockor och dadlar tillsammans med tranbären och den avsvalnade matveten i skålen. 

Vinägrett: Vispa ihop ingredienserna till vinägretten och skeda lite över salladen. 

Toppa med hyvlad manchego ost och skållade mandlar. Servera resten av vinägretten till. 

NJUT!

............................
Tänkvärt;

"Sometimes it is better to lose and do the right thing 
than to win and do the wrong thing". 

Tony Blair.

....................................



Nu blir det te och Top model. Go kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar